RIO Fluefiskeutstyr
RIO Products var ideen til Jim & Kitty Vincent. Jim, en livslang fluefisker, friluftsskribent, fotograf og generell fluefiske boms startet selskapet i 1990. Før det brukte Jim og Kitty livet på å turnere Nord-Amerika i en Airstream-trailer, fra Key West til British Columbia, og skrev, tok bilder og fiske der de fant vann. På den tiden var det ingen spesialiserte avsmalninger, og Jim kuttet opp og epoksy-skjøtet sammen biter av fluesnøre for å få det han ville.
I 1991 tok Jim og Kitty med sine 10 første produkter til den årlige forhandlerutstillingen for flueutstyr i Denver. Disse produktene inkluderte vanntette bass- og jaktjournaler, vanntette klebrige etiketter og håndbundne ledere. Året etter flyttet RIO til Blackfoot, Idaho, hvor Jim og Kitty etablerte et leder- og tippetproduksjonsanlegg, og ansatte lokale folk for å takle den økende etterspørselen etter håndbundne ledere.
I 1993 gikk RIO inn på det knuteløse, koniske leder- og tippetmarkedet med blant annet et revolusjonerende nytt tippetmateriale kalt 'Powerflex'. Powerflex var ikke det eneste nye materialet RIO kjøpte ut i 1993, men den dag i dag har Powerflex et rykte for pålitelighet, styrke og smidighet som ikke kan slås. Faktisk, siden 2002 har RIO-ledere og tippet-materiale vært nummer 1, bestselgende materiale i fluebutikker over hele verden.
Jim og Kitty bestemte seg for å gå inn på fluesnøremarkedet i 1994. Jims linjedesign ble opprinnelig produsert etter spesifikasjonene hans av Cortland, men ulike problemer førte til at Jim bestemte seg for å bygge sitt eget fluesnørefabrikk i Idaho Falls og i 1997 den første fluen. linjen rullet av produksjonslinjen. Med Jims ord var de første fluesnørene som kom av "grusomme". De var klumpete, humpete, klissete og hadde ingen holdbarhet, men i løpet av de neste månedene ble produksjonsprosessen raffinert og sakte, men kvaliteten på linjene begynte sikkert å bli bedre.
Jims plan var å ansette flinke folk som var lidenskapelige fluefiskere. Han følte at erfaring med fluefiske på vannet i hans stab var avgjørende for ideer, testing og fortsatt utvikling av fluefiskeprodukter. Jim sa "Vi ansetter ikke gutter i hvite laboratoriefrakker for å designe en bedre måte å koble en fisk til en fluesnøre. Produktutviklingsprosessen må inkludere innspill fra fluefiskere, guider og kapteiner: og timer, dager og år med å stå i en elv, vade på flater, surfekasting eller stå på dekket på en flatbåt. Denne opplevelsen er viktig og det jeg ser etter når jeg ansetter noen.» I dag gjelder denne politikken fortsatt, og hver avdeling hos RIO, fra design, til produksjon, til kveiling, til kundeservice og til markedsføring er bemannet av lidenskapelige fluefiskere. RIO har til og med fluefiskeklasser (gratis og åpne for alle ansatte) som deler denne lidenskapen til nykommere på fabrikken og sikrer at det alltid vil være fluefiskere i hjertet av RIO.
Når det gjelder produkter, er RIOs policy ikke bare at en fluesnøre skal fungere (som andre produsenter mener), men å lede an innen fluesnøredesign og hele tiden forske og bygge videre på teknologien bak fluesnøret. RIO var det første selskapet som ga ut utskiftbare spisslinjer, det første selskapet som hadde tetthetskompensasjon på synkelinjene sine, det første selskapet som hadde en holdbar løpelinje, det første selskapet som produserte spesialspey-støping, det første selskapet som hadde sveiset løkker på fremsiden av fluesnørene, det første selskapet som produserte en flytende fluesnøre med en spiss som ikke synker og det første selskapet som laget en fluesnøre med to belegg samtidig tid (noe RIOs ledende konkurrent fortsatt sier at ikke kan gjøres!). Hver av disse innovasjonene har RIO først kjøpt til fluefiskeren, og disse fordelene er et direkte resultat av at RIO holder kontakten med kravene til fluefiskeren gjennom personalet, rådgivende team og hundrevis av guider og kapteiner.
I 2004 utviklet RIO de revolusjonerende AgentX- og SFT-prosessene (Super Floatation Technology). Disse prosessene kom alle på grunn av oppdagelsen av et stoff som er seks ganger mer flytende enn standard mikrosfærer som brukes til å få en fluesnøre til å flyte. Med denne nye kjemien var RIO det første selskapet som kunne løse problemet sportsfiskere hadde med at flytende fluesnørespisser sank. Teknologien betydde også en slutt på synkende løpende linjer - spesielt på flytende saltvannslinjer og resulterte i enda mer holdbare fluesiner på grunn av reduksjonen av de slitende mikrosfærene i det ytre belegget.
I november 2005 ble RIO kjøpt opp av Far Bank Enterprises, et selskap som også eier Sage og Redington. Dette grepet sikrer langsiktig vekst av RIO - gir nødvendig kapital for investering i nye maskiner, bedre lønn for å sikre at den essensielle kunnskapsbasen til de ansatte ikke går tapt og et omfattende FoU-program som vil holde RIO i forkant av teknologi og design i årene som kommer.
Hvis du lurer, rådfører Jim fortsatt for de nye eierne og reiser verden rundt og fisker, kommer opp med nye ideer og er RIO-ambassadør. I mellomtiden ser den nye presidenten for RIO, Travis Campbell, (en lidenskapelig fluefisker på mer enn 18 år og en jævla smart fyr) på fremtiden med stor interesse – en fremtid der RIO fortsetter å være bemannet av entusiastiske fluefiskere og fortsetter å lede fluefiskeverdenen innen design og teknologi for fluesnøre.